→ Fagstoff
→ Tilleggsstoff
→ Uoppdatert/ufullført
→ Matematisk analyse
1.1 Algoritmer og effektivitet
(som
- 25 sider)
1.1.1 Hva er en algoritme?
1.1.2 Eksempel: Den største verdien i en tabell
1.1.3 Algoritmers effektivitet
1.1.4 Optimalisering av programkode
1.1.5 Optimalisering ved hjelp av en «vaktpost»
1.1.6 Enkel algoritmeanalyse
1.1.7 Testing for korrekthet − enhetstesting
1.1.8 Generering av testverdier
1.1.9 Det harmoniske tallet Hn
1.1.10 Måling av tidsforbruk
1.1.11 Maks og min i Java
1.1.12 Oppsummering
1.1.13 Antallet tall som er større enn det største foran
1.2 Den nest største verdien i en tabell
(som
- 28 sider)
1.2.1 Tabellintervaller
1.2.2 En samleklasse for tabellmetoder
1.2.3 Feil og unntak
1.2.4 Den nest største verdien i en tabell
1.2.5 En ny idé for nestMaks-metoden
1.2.6 Effektivitet - gjennomsnittlig og det verste tilfellet
1.2.7 Analyse av gjennomsnittlig effektivitet
1.2.8 En turnering
1.2.9 Binære trær
1.2.10 Generelle turneringer
1.2.11 Perfekte, komplette og fulle trær
1.2.12 Turneringsanalyse
1.2.13 Hvordan implementere en turnering
1.2.14 Andre problemstillinger
1.2.15 Antallet tall som er større enn det nest største foran
1.3 Ordnede tabeller
(som
- 74 sider)
1.3.1 Permutasjoner
1.3.2 Inversjoner og sortering
1.3.3 Boblesortering
1.3.4 Utvalgssortering
1.3.5 Søking
1.3.6 Binærsøk
1.3.7 Matematisk analyse av binærsøk
1.3.8 Ordnet innsetting, innsettings- og shellsortering
1.3.9 Partisjonering og kvikksortering
1.3.10 Tredelt partisjonering
1.3.11 Fletting og flettesortering
1.3.12 Inversjoner
1.3.13 Forskyvninger og rotasjoner
1.3.14 Anvendelser: En tallmengde
1.3.15 Dronninger på et sjakkbrett
1.3.16 Algoritmeanalyse
1.4 Generiske algoritmer
(som
- 53 sider)
1.4.1 Maks-metoder for double og String
1.4.2 Sammenlignbarhet, grensesnitt og generiske metoder
1.4.3 Omslagsklasser
1.4.4 Hvordan implementere et grensesnitt?
1.4.5 Subtyper til sammenlignbare typer
1.4.6 Grensesnittet Comparator
1.4.7 Komparatorer for naturlige ordninger
1.4.8 Leksikografiske ordninger
1.4.9 Ordninger - Comparable versus Comparator
1.4.10 Behandling av Æ, Ø og Å
1.4.11 Generelt om ordninger
1.4.12 Ordninger, equals og hashCode
1.4.13 Delvise ordninger
1.4.14 Referanser
1.5 Rekursjon
(som
- 33 sider)
1.5.1 Hva er en rekursiv metode?
1.5.2 Hva skjer når en rekursiv metode kjøres?
1.5.3 Krav til rekursive metoder
1.5.4 Rekursiv binærsøk
1.5.5 Permutasjoner
1.5.6 Sjakkbrett og dronninger
1.5.7 Kvikksortering
1.5.8 Flettesortering
1.5.9 Hanois tårn
1.5.10 En vei gjennom en labyrint
1.5.11 Hvordan gjøre om fra rekursjon til iterasjon
1.5.12 Rekursjon, rekursjonsligninger og induksjonsbevis
1.6 Multidimensjonale tabeller og matriser
(som
- 23 sider)
1.6.1 Endimensjonale tabeller
1.6.2 Metodene arraycopy, copyOf, copyOfRange, fill og equals
1.6.3 Flerdimensjonale tabeller
1.6.4 Operasjoner på todimensjonale tabeller
1.6.5 Regulære og irregulære tabeller
1.6.6 Sjakkbrett
1.6.7 Matriser
1.7 Heltall, biter og bitoperatorer
(som
- 76 sider)
1.7.1 Biter og bitsekvenser
1.7.2 Heltall og bitsekvenser
1.7.3 Binæraritmetikk
1.7.4 Fast bitformat
1.7.5 Negative heltall
1.7.6 Konvertering mellom bitformater
1.7.7 Heltallsdivisjon
1.7.8 Bitforskyvninger
1.7.9 Effektivisering av regneoperasjoner
1.7.10 Operatorer på bitnivå
1.7.11 Boolske tabeller
1.7.12 Oktale og heksadesimale tall
1.7.13 Binæraritmetikk i parallell
1.7.14 Algoritmer på bitnivå
1.7.15 Gray-koder
1.7.16 Sjakkbrett og dronninger
1.7.17 class BitSet
1.7.18 class BigInteger
1.7.19 Primtall
1.7.20 Algoritmeanalyse
1.7.21 Referanser
1.8 Algoritmeanalyse
(som
- 12 sider)
1.8.1 En algoritmes arbeidsmengde
1.8.2 Den asymptotiske rangeringen av funksjoner
1.8.3 Eksempler på arbeidsmengde og algoritmeorden
1.8.4 Gjennomsnittlig arbeidsmengde og orden
1.8.5 Notasjon med O, Ω og Θ
1.8.6 Analyse av metoden erSortert