Algoritmer og datastrukturer
1. Grunnleggende begreper og teknikker

  kvadrat → Fagstoff   kvadrat → Tilleggsstoff   kvadrat → Uoppdatert/ufullført   aterisk → Matematisk analyse

green  1.1  Algoritmer og effektivitet (som - 25 sider)

green  1.1.1  Hva er en algoritme?
green  1.1.2  Eksempel: Den største verdien i en tabell
green  1.1.3  Algoritmers effektivitet
green  1.1.4  Optimalisering av programkode
green  1.1.5  Optimalisering ved hjelp av en «vaktpost»
green  1.1.6  Enkel algoritmeanalyse
green  1.1.7  Testing for korrekthet − enhetstesting
green  1.1.8  Generering av testverdier
green  1.1.9  Det harmoniske tallet Hn
green  1.1.10  Måling av tidsforbruk
green  1.1.11  Maks og min i Java
green  1.1.12  Oppsummering
 1.1.13  Antallet tall som er større enn det største foran

green  1.2  Den nest største verdien i en tabell (som - 28 sider)

green  1.2.1  Tabellintervaller
green  1.2.2  En samleklasse for tabellmetoder
green  1.2.3  Feil og unntak
green  1.2.4  Den nest største verdien i en tabell
green  1.2.5  En ny idé for nestMaks-metoden
green  1.2.6  Effektivitet - gjennomsnittlig og det verste tilfellet
green  1.2.7  Analyse av gjennomsnittlig effektivitet
green  1.2.8  En turnering
green  1.2.9  Binære trær
green  1.2.10  Generelle turneringer
green  1.2.11  Perfekte, komplette og fulle trær
green  1.2.12  Turneringsanalyse
green  1.2.13  Hvordan implementere en turnering
blue  1.2.14  Andre problemstillinger
 1.2.15  Antallet tall som er større enn det nest største foran

green  1.3  Ordnede tabeller (som - 74 sider)

green  1.3.1  Permutasjoner
green  1.3.2  Inversjoner og sortering
green  1.3.3  Boblesortering
green  1.3.4  Utvalgssortering
green  1.3.5  Søking
green  1.3.6  Binærsøk
blue  1.3.7  Matematisk analyse av binærsøk
green  1.3.8  Ordnet innsetting, innsettings- og shellsortering
green  1.3.9  Partisjonering og kvikksortering
blue  1.3.10  Tredelt partisjonering
green  1.3.11  Fletting og flettesortering
green  1.3.12  Inversjoner
green  1.3.13  Forskyvninger og rotasjoner
blue  1.3.14  Anvendelser: En tallmengde
blue  1.3.15  Dronninger på et sjakkbrett
 1.3.16  Algoritmeanalyse

green  1.4  Generiske algoritmer (som - 53 sider)

green  1.4.1  Maks-metoder for double og String
green  1.4.2  Sammenlignbarhet, grensesnitt og generiske metoder
green  1.4.3  Omslagsklasser
green  1.4.4  Hvordan implementere et grensesnitt?
green  1.4.5  Subtyper til sammenlignbare typer
green  1.4.6  Grensesnittet Comparator
green  1.4.7  Komparatorer for naturlige ordninger
green  1.4.8  Leksikografiske ordninger
green  1.4.9  Ordninger - Comparable versus Comparator
green  1.4.10  Behandling av Æ, Ø og Å
blue  1.4.11  Generelt om ordninger
blue  1.4.12  Ordninger, equals og hashCode
blue  1.4.13  Delvise ordninger
blue  1.4.14  Referanser

green  1.5  Rekursjon (som - 33 sider)

green  1.5.1  Hva er en rekursiv metode?
green  1.5.2  Hva skjer når en rekursiv metode kjøres?
green  1.5.3  Krav til rekursive metoder
green  1.5.4  Rekursiv binærsøk
blue  1.5.5  Permutasjoner
blue  1.5.6  Sjakkbrett og dronninger
green  1.5.7  Kvikksortering
green  1.5.8  Flettesortering
green  1.5.9  Hanois tårn
blue  1.5.10  En vei gjennom en labyrint
blue  1.5.11  Hvordan gjøre om fra rekursjon til iterasjon
blue  1.5.12  Rekursjon, rekursjonsligninger og induksjonsbevis

green  1.6  Multidimensjonale tabeller og matriser (som - 23 sider)

green  1.6.1  Endimensjonale tabeller
green  1.6.2  Metodene arraycopy, copyOf, copyOfRange, fill og equals
green  1.6.3  Flerdimensjonale tabeller
green  1.6.4  Operasjoner på todimensjonale tabeller
green  1.6.5  Regulære og irregulære tabeller
green  1.6.6  Sjakkbrett
green  1.6.7  Matriser

green  1.7  Heltall, biter og bitoperatorer (som - 76 sider)

green  1.7.1  Biter og bitsekvenser
green  1.7.2  Heltall og bitsekvenser
green  1.7.3  Binæraritmetikk
green  1.7.4  Fast bitformat
green  1.7.5  Negative heltall
green  1.7.6  Konvertering mellom bitformater
green  1.7.7  Heltallsdivisjon
green  1.7.8  Bitforskyvninger
green  1.7.9  Effektivisering av regneoperasjoner
green  1.7.10  Operatorer på bitnivå
green  1.7.11  Boolske tabeller
green  1.7.12  Oktale og heksadesimale tall
green  1.7.13  Binæraritmetikk i parallell
green  1.7.14  Algoritmer på bitnivå
green  1.7.15  Gray-koder
green  1.7.16  Sjakkbrett og dronninger
green  1.7.17  class BitSet
green  1.7.18  class BigInteger
green  1.7.19  Primtall
 1.7.20  Algoritmeanalyse
green  1.7.21  Referanser

green  1.8  Algoritmeanalyse (som - 12 sider)

green  1.8.1  En algoritmes arbeidsmengde
green  1.8.2  Den asymptotiske rangeringen av funksjoner
green  1.8.3  Eksempler på arbeidsmengde og algoritmeorden
green  1.8.4  Gjennomsnittlig arbeidsmengde og orden
green  1.8.5  Notasjon med O, Ω og Θ
 1.8.6  Analyse av metoden erSortert

green  1.9  Funksjonell programmering (som - 25 sider)

green  1.9.1  Funksjonsgrensesnitt og lambda-uttrykk
green  1.9.2  Konsumenter
green  1.9.3  Produsenter
green  1.9.4  Funksjoner
green  1.9.5  Operatorer
green  1.9.6  Predikater
green  1.9.7  «Pipelines» og «streams»
green  1.9.8  «Collector» og «Collectors»