Kursbok4
i Introduksjon til programmering,
kapittel 3, eksempel 4
på følgende måte:
set
- og get
-metoder for de nye datafeltene.visTittel
-metoden slik at også kurskoden, antall studiepoeng og
navnet på fagelærer for kurset skrives ut i dialogvinduet. Fordel utskriften over flere linjer.Kursbok4
-objekt, som ved opprettelsen (via konstruktørens parametre)
gir datafeltene i Kursbok4
-objektet startverdier.visTittel
-metoden. set
-metodene til å sørge for at de nye verdiene blir lagret i
Kursbok4
-objektets datafelt. Kursbok4
-objektet.
Konto
.
Din oppgave er å erstatte pseudokoden med java-instruksjoner.
NB! De to siste metodene er frivillige å ta med.
< nødvendige import-setning(er) > public class Konto { < Datafeltene for kontoinnehavers navn, kontornummer og saldo. > < Kontruktør som skal gi startverdier til ALLE datafeltene > < set-metode for kontoinnehaverens navn > < get-metode for kontoinnehaverens navn, kontonummer og saldo > < Kontoutskrifts-metode, som skriver ut kontoinnehaverens navn, kontonummer og saldo i et dialogvindu. > < Metode som setter inn et beløp på kontoen. Beløpets størrelse skal tas imot via en parameter til metoden. Metoden skal returnere en tekst som inneholder informasjon om den nye saldoen. > < Metode som tar ut et beløp fra kontoen, under forutsetning av at det er dekning for beløpet. Uttaks-beløpets størrelse skal tas imot via en parameter til metoden. Hvis det er dekning på kontoen, skal metoden returnere en tekst med informasjon om den nye saldoen. Hvis det ikke er dekning, skal den returnerte teksten inneholde informasjon om det. > } // end of class KontoNedenfor ser du en skisse hovedprogrammet som du skal bruke til å teste ut klassen
Konto
.
Din oppgave er også her å erstatte pseudokoden med java-instruksjoner. < nødvendige import-setning(er) > public class Kontotest { public static void main(String[] args) { < Opprett to Konto-objekter, som ved opprettelsen blir tilført hvert sitt navn, hvert sitt kontonummer og hver sin saldo. > < Test ut ALLE metodene du har laget i Konto-klassen på Konto-objektene. Skriv resultatene ut på skjermen. Bruk dialogvinduer til både innlesing og utskrift. > } } // end of class KontotestNB! Klassene må skrives på hver sin fil. Opprett en mappe som heter Konto, og legg begge filene i den.
Tilbake:
1 50-lapp
1 20-krone
2 1-kroner
(Hint: Leser du inn beløpet som et desimaltall, vil du da få bruk for å typekonvertere til heltall ved å skrive (int) foran det som skal konverteres. Bruk operatorene / og % for suksessivt å finne ut hvor mange det blir av 50-lapper, 20-kroner etc.)
Ekstra utfordring: Modifiser programmet slik at korrekt avrunding til nærmeste krone blir foretatt på tilbakebetalingsbeløpet. (En kan da skrive inn vilkårlige beløp opp til 100.) Utvid programmet slik at det ikke er begrenset til beløp under 100 kr. Da må innbetalt beløp leses inn i tillegg til beløpet som skal betales. Dessuten må du i tillegg til 50-lapp ta med de andre seddeltypene.
Kursbok4.java |
Kursboktest4.java |
Konto.java |
Kontotest.java |
Veksleautomat.java |
VeksleautomatX.java |