Programmering — øvingsoppgaver til kapittel 1 og 2

Oppgave 1

Les gjennom avsnittet Skriving og kjøring av java-programmer som står i forelesningsnotatet til Kap.1, og knytt java-kompilatoren til TextPad slik det er beskrevet. (Hvis det da ikke allerede er gjort på maskinen du bruker.) Under H:\ skal du nå opprette en katalog som skal inneholde alle java-programmene dine. Som navn på katalogen kan du for eksempel velge prog eller java. (Når du jobber på en av skolens datamaskiner, er det viktig at du refererer til et område under H, for du må ha skriverettigheter til området.) Inne i denne katalogen oppretter du en ny katalog med navn som avspeiler uken eller kapittelet vi er i, for eksempel uke34 eller kap1. Inne i denne katalogen kan du legge alle programmene som tilhører kapittel 1 eller uke 34. Det er imidlertid vanlig at et program inneholder flere java-filer og at disse samles i egne kataloger. Du bør derfor opprette en katalog for hvert program du lager. Av denne grunn skal du nå opprette enda en katalog med et navn som identifiserer programmet du skal skrive, for eksempel Velkommen. Inne i Velkommen-katalogen oppretter du filen Velkommen.java. På denne filen skriver du et lite velkomst-program likt det som står i Kap.1 (første TextPad-bilde). Kompiler så programmet. Hvis det inneholder feil, må du rette dem og kompilere på nytt. (Det kan hende du må gjenta dette flere ganger.) Når programmet er feilfritt og ferdig kompilelert, kan du kjøre det. Hvis du nå ser i katalogen Velkommen vil du se at den kompilerte filen Velkommen.class er blitt plassert der.
Med de navneforslagene som er brukt her vil filestien frem til javafilen se slik ut:
H:\java\kap1\Velkommen\Velkommen.java eller H:\prog\uke34\Velkommen\Velkommen.java.

Oppgave 2

Lag et program som leser inn en persons fornavn og etternavn hver for seg (altså i to forskjellige innlesingsinstruksjoner), skjøter dem sammen, og skriver det fullstendige navnet ut igjen som del av en passende tekst. Bruk passende ledetekster ved innlesing, slik at brukeren skjønner hva som skal skrives inn. (Du må selv finne ut hva du vil få behov for av variable i programmet.) Kjør programmet gjentatte ganger, slik at du ser at utskriften varierer med hva du skriver inn.

Oppgave 3

I Introduksjon til programmering, kapittel 2, Programeksempel 4 er det et program som leser inn to hele tall fra brukeren. Programmet adderer tallene og skriver ut summen. Endre dette programmet, slik at utskriften blir som forklart i oppgave 3 i samme introduksjon til programmering.

Oppgave 4

Lag en ny versjon av programmet du laget for oppgave 3. Programmet skal fortsatt lese inn to hele tall fra brukeren. Men isteden for summen av tallene, skal programmet nå beregne og skrive ut produktet av de to tallene. Foreta også de endringer som er naturlige å gjøre i teksten for brukerkommunikasjon og navn på variable, slik at det stemmer med programmets nye virkemåte.

OBS! Husk alltid å logge deg ut etter at du har vært inne på området ditt på studentnettet og er ferdig med det du skal gjøre. Da unngår du at andre kommer inn på området ditt. (Du logger deg ut ved å klikke på Start-knappen nederst til venstre på skjermen og velge alternativet Shut Down... og deretter Log off ).