Lag et tegneprogram som gir brukeren muligheter til å velge mellom følgende typer tegneoperasjoner:
Når det gjelder oval og rektangel, skal brukeren dessuten kunne velge mellom å tegne bare konturen, eller å tegne en fylt figur. Videre skal brukeren kunne velge tegnefarge. Det holder å kunne velge blant standardfargene som er definert i Color-klassen. Programmet skal lages slik at brukeren under programmets kjøring kan veksle mellom de nevnte muligheter, slik at en tegning kan settes sammen av enkeltdeler av de forskjellige nevnte typer og bestå av forskjellige farger.
I praksis skal tegning foregå ved å bruke musa. For rette linjer velges det ene endepunkt ved å trykke museknappen ned, så flyttes musa til det andre endepunktet og museknappen slippes opp igjen for å bestemme det andre endepunktet. Da tegnes linja mellom de to punktene. Tilsvarende gjelder for basispunkt (øverste venstre hjørne) og punkt i motsatt hjørne i diagonal retning for rektangel og oval. Frihåndstegning gjøres ved å bevege musa mens museknappen holdes nede. Dette kan programmeres på liknende måte som i eksemplet Musedrag som ble gjennomgått på en forelesning (du finner programmet på nettadressen Programeksempel: Musedrag). For å unngå utilsiktet utvisking av det som er tegnet, bør du imidlertid fjerne den effekten som er lagt inn i det nevnte programmet med at bakgrunnsfargen skifter mellom hvitt og rødt når musepekeren går ut av eller inn i tegneflata. Bruk isteden standard bakgrunnsfarge (lys grå) hele tida.
Definer et eget tegnepanel (subklasse til JPanel) som tegningen utføres på. I programvinduet må det dessuten være muligheter for brukeren til å velge blant de alternativer som er nevnt ovenfor. Legg dessuten inn en mulighet for brukeren til å slette figuren som er tegnet og begynne på nytt igjen med blankt tegnepanel.